Tuesday, January 22, 2008

Rawon/Chunk Beef in Black Soup & Awards


Rawon (Chunk Beef in Black Soup) is popular in East Java. The black colour comes from seed of the tropical tree/ Kepayang Tree/Kluwek (Genus: Pangium edule, Family: Flacourtiaceae). Fermented seeds/Kluwek nuts are a speciality in Indonesia and have been used as spices.

Ingredients:
1,5 kg beef
3 cm galangal, bruised
3 cm ginger, bruised
1 lemon grass, bruised
4 lime leaves
2 bay leaves
2 l - 2.5 l water
4 tbsp cooking oil

Spices to grind:
4 bird´s eye chillies
3 tbsp kluwek nut paste (about 5 kluwek nuts)
3 cm fresh turmeric
15o g shallots
7 clove garlics
1 tbsp coriander

directions: saute spice paste untill fragrant, then add chunk beef. Continue stir until the colour of beef changed. Pour all of ingredients in a pressure cooker. Cook for about 15 minutes.


Suprise.... ! I´ve got two Awards from Caese. You make me feel warm in the cold winter :). Thank you very much. Now, I´d like to pass these awards to : Andrieanne, Lita , Little Corner of Mine and to all of you.

18 comments:

Little Corner of Mine said...

Interesting black soup. Not sure whether we have it in M'sia.

And thank you for the awards. :*

daphne said...

wow! I haven't seen this before-learning lots from different blogs today.

Andrie Anne said...

Asyiikk...asyikk..asyikk..dapet award dr Mba Retno..makasi Mba..muaahh...mmuaahhh..

lita uditomo said...

waahhh...thanks ya, Ret..*hug*
kapan dong kita bisa ketemuan..? :)

Happy cook said...

The colour of the soup looks so good.
And i learned about few new indridients frm the recipe
Congrats with the award

Elyani said...

Mbak, tempo hari aku makan rawon mbak Endang di Kelapa Gading. Penasaran aja karena reviewnya bagus banget. Secara aku bukan pemakan daging, jadi beli rawon cuma kuahnya aja, dan untung boleh..hehehe! Jadi aku cuma makan kuah rawon pakai telor asin...euanak!! Suruh bikin sendiri mah ga mau ah...sayang dagingnya ga bakal dimakan.

Everything4sweets said...

I love Rawon, looks so yummy =)

Shinta said...

Jadi pengen rawon deh... tapi sayangnya ga punya kluwek :( Ada yg tau info penjual kluwek di Jepang ga ya?? :D

Resto Mariena said...

Aduh seger banget ....tapi di NZ nggak ada kluwek, Mbak Retno.
Jadi harus masaknya pake bumbu jadi.

Retno Prihadana said...

little corner of mine: you´re welcome
daphne: Now, you can see it :)
andrie anne: muahhh...muahhhh juga :)
lita uditomo: Makasih kembali, iya nih musti janjian ya :)
happy cook, evrything4sweets: Thanks.
elyani: Wah, aku juga mau dunk telor asinnya, he..he.
Shinta: Klo di jepun ndak tau, klo di Hamburg di Toko Ind. dijual udah dalam bentuk paste.
Resto mariena: Kebetulan aja punya kluweknya dan ada yg jual.

Padmaja said...

Came from Happy Cook's blog. My first visit and i am already falling in love with your amazing blog!!

Retno Prihadana said...

padmaja: Thanks for stopping by my blog.

Mat Gebu said...

Masak "rawon" kalau tak pakai "buah keluak"....tak boleh di panggil "rawon' yeaa?...hehehe...susah didapati di M'sia, kalau di S'pore barangkali banyak dijual dipasar...

Dwiana P said...

Pengen juga nih gw makan rawon. Tapi kok bener lagi males bikin yg susah2. Rawon mu menggoda banget nih Ret.

Andaliman said...

kluwak, nama lainnya black nuts mbak
aku doyan rawon buntut

Retno Prihadana said...

mat gebu: Iya lah, tanpa kluwek bukan rawon namanya ^_^
Dwiana: Kalo males yg susah-susah bumbu jadi Indofood juga ada..he..he, tapi emang lebih mantep bikin sendiri.
andaliman: Makasih ya Pep, aku juga suka buntut, tapi di sop ^_^.

rita bellnad said...

kita jg pencinta rawon nih mbak... heheh.... untung gak sampe item nih leher. ngemeng-ngemeng foto-fotonya keren mbak !

Retno Prihadana said...

Rita Bellnad: tosss, sesama penggemar rawon :). Kalo masak ini serumah pada suka. Ahh...aku nih yg musti belajar motret sama Rita, foto2mu TOP banget