Sunday, June 8, 2008

Traditional Snack: Lupis/Glutinous Rice with Gula Jawa Sauce



Lupis, one of traditional snacks in Indonesia, reminds me to my mother in law. She often buys Lupis, Getuk in a little food stall of Pasar Cihapit, Bandung.


Ingredients: Makes about 15
500 g glutinous rice
1/2 tsp salt
banana leaves
shredded coconut meat/kokosraspel
1 tbsp air kapur sirih/slaked lime water/lime stone paste (omitted )

sauce/syrup: 500 g gula jawa/coconut sugar, 2 pandan leaves, 200 ml water
directions: soak glutinous rice in water for about 1-2 hours, then drain the excess water. Add salt. Fold banana leaf into a triangle shape and add glutinous rice firmly or you can wrap the glutinous rice with banana leaves like lontong/roll rice. Tie with cotton yarn. Cook them with water in a pressure cooker for about 1 hour or you can cook it in a large saucepan about 2-3 hours. Serve Lupis with grated coconut meat and Gula Jawa syrup.

14 comments:

MiNDY said...

rajin dweh mBa bikin lupis. cantik bener hasilnya. met berhari Minggu ya mBa..

sefa firdaus said...

mau dong mau dong :D

chenmarlin said...

disini repot bikin bacang, mba bikin lupis, prinsipnya sih sama yah cuma bacang diisi daging, ini dimakan dgn kelapa dan kinca, sebenarnya ini lebih mirip dgn kue cang.

Elsye said...

ngeces dengan suksesss....aku kemaren bikin lupis tapi pake foil..:P...

Retno Prihadana said...

mindy: Makasih ya, iya nih lagi kangen sama si lupis jadi dibela-belain deh bikin.
sefa: comot aja sef :)
chenmarlin: Ooo mirip kue cang?, blon pernah nyoba. Bacang juga blon pernah bikin sendiri he..he. Minta aja ama marlin ya.
elsye: Iya...tadi udah sempet liat azuki beannya, gantian ngilerr^_^

Ayin said...

waah ini favorite bapaku.. kl ibuku ke pasar suka pesen ini.
aku tuh jg pgn bikin,wong udah ada beras ketan ma kapur sirihnya lho tp kok selalu ga sempet :( daun psgnya udah garing :((

Salt & Turmeric said...

Retno, i dont have pressure cooker. is there any other way of making them? i used to have this for breakfast when i was working back in KL. i like it best with lots and lots of gula jawa/kabung/melaka. hehe. i kno. very bad ya? i cant help it. lol.

Retno Prihadana said...

Ayin: ibu mertuaku yo doyan wong senenge nek neng pasar tuku lupis, opo maneh anak e he..he. Klo bikin segitiga memang bungkusinnya lama, mending bikin kayak lontong wae.
salt&turmeric: you don´t have to use a pressure cooker, you can cook it in a large saucepan instead. Cook time about 2-3 hours.

Dwiana P said...

sebungkus berapa toh mbak?? mbok yah dijual gitu ke aq hihiihhiii

Retno Prihadana said...

Dwiana: waaaa...buat Dwi mah gratis, ayo sini :)

Little Corner of Mine said...

I found this to be very interesting! First time seeing this kind of snack.

Judith said...

Aku pingin banget maem lupis gini tapi males mbunteli-nya, harus pake daun ya jeng? diloyang bisa nggak ya ...

Retno Prihadana said...

Little corner of mine: When you are in Malaysia, I think you can find it too.
Yudith: Blon pernah nyoba di loyang jeng, kali yg bikin sedep ditambah aroma daun pisangnya kali ya:), dibungkus koyok lontong wae..lebih cepet.

eliza said...

aku doyan lupis! tapi gak pernah nyobain bikin hehehe...harus nih, makanan wajib.

iya Ret, panggangnya kira2 sampe bread crumbs-nya kering dan keju meleleh. atasnya itu gak terlalu kering2 banget, kalo udah disendok jadi kecampur lagi.

http://fooddiary.blogsome.com