Sunday, October 5, 2008

Belitung style Fish Soup with Cassava: Gangan


My Grand mother and my mother used to make Gangan (Belitung style fish soup) for our family. We lived near seaside when I was a kid, no wonder I love seafood. Guess, what is the best part I love in this soup?. Cassava!! Singkong...ooohhh..singkong :)



ingredients:
500 g mackerel, discard inside, wash and cut into pieces
500 g cassava, cut into pieces
1 l water
2 bay leaves/daun salam
1 tablespoon tamarind paste + 100 ml hot water, sifted
1 teaspoon sugar, salt to taste

spices to grind: 3 shallots, 3 candlenuts, 2 cloves garlic, 2 cm ginger, 2 cm galangal, 3 cm turmeric, 4 bird´s eye chillies, 1 tsp shrimp paste/terasi/belacan, 2 cm lemon grass (take the white part only)

directions: Boil water in a saucepan. Add spices, tamarind juice, bay leaves and cassava. Lower the heat, add mackerel, salt and sugar to taste. Simmer until the fish and cassava quite tender. Be careful not to overcook or they will disintegrate.

16 comments:

sefa firdaus said...

Mbak, dirimu asli Belitung?

Shinta said...

mbak Retno, itu singkongnya beli yg segar? kalo di Jepang, adanya yang udah direbus dan beku.

Retno Prihadana said...

to sefa: Ibuku asli belitung, alm.bapakku jawa...makanya namaku ada jawanya..he..he.
to shinta: Yang segerrr ada sih shin cuman lebih mahal aja, aku beli yang beku, ada yang udah di parut ada juga yang dah dipotong-potong sudah bersih nggak pake kulit.

Little Corner of Mine said...

I have not used cassava in soup before, something new indeed.

MiNDY said...

di amerika latin singkong termasuk bahan utama n banyak juga sup yang dicampur singkong. ternyata di masakan Indonesia juga ada. jadi pengen nyoba resepnya

chenmarlin said...

suamiku asal bangka, tetangga yah, disana ikan dimasak dgn nanas, tapi kalau sudah ada singkong disini mau coba ah.

Indonesia-Eats said...

Definitely, will try someday as I still have fresh cassava, but I have to buy the mackerel again. I used my Indian mackerel yesterday for mangut ikan kembung. hiksss

Kitchen Flavours said...

Simple and awesome.

rita bellnad said...

yeah... singkong ternyata ada dimana-mana ya... termasuk di soup. kita sekeluarga hobby jg mbak ma singkong. puasaan kmaren tiap hari ada menu singkong heheheh...maklum anak singkong

eh btw itu buttercream yg pakek putih telor, dah mateng lho, kan dah dipanasin bareng ma gula ^___^

Mochachocolata Rita said...

lemez aku mba..cari2 singkong belon nemu...

Lore said...

I don't think I've ever seen something quite like it and it looks delicious!

tigerfish said...

Looks like a nice comforting soup!

Christy said...

Really interesting:D

Zita said...

Hallah dah lama ngidam singkong,berhubung disini jg mahal dan harus pesen, jd ditunda terus, tapi liat Gangan,wah...gak kuku, pengen bikin;)

Juandy said...

Dengan segala hormat,ijinkan saya memasukkan resepnya ke dalam posting blog saya...

Yang pasti saya akan memberikan pengakuan dan referensi atas contentnya yang berasal dari blog ini...

THanks :)

chenmarlin said...

mba Retno, mau nyontek nih, tadi ke pasar nemu singkong, lalu beli ikan kembung, masak ah